A password will be e-mailed to you.

Vďaka elektrifikácii, ktorú začína presadzovať väčšina vlád po celom svete, to vyzerá tak, že doba konvenčných automobilov so spaľovacím motorom sa definitívne končí. Bola to Veľká Británia, ktorý odpísala spaľovacie motory ako jedna z prvých krajín na svete. Koncom minulého roka konzervatívny predseda vlády Boris Johnson oznámil, že od roku 2030 bude zakázaný predaj automobilov s konvenčnými spaľovacími motormi, čo je o 10 rokov skôr, ako sa pôvodne navrhovalo, a od roku 2035 bude zakázaný predaj hybridov.

Záväzok nulových emisií do roku 2050 v USA

Cieľom je dosiahnutie nulových emisií do roku 2050, k čomu sa zaviazal aj prezident Biden. Spojené kráľovstvo nie je prvou krajinou, ktorá stanovila takýto termín. Nórsko chce zakázať predaj automobilov s konvenčným pohonom už o štyri roky a v USA to bude od roku 2035. Väčšina predaných nových automobilov v Nórsku je už teraz elektrická.

Vyhlásenie britskej vlády je významné aj z toho dôvodu, že väčšina pôvodných automobiliek – a najmä luxusných značkiek ako Bentley, McLaren, Aston Martin a Rolls-Royce – sú veľkými zamestnávateľmi, ktorý zarábajú na vývoze. Prevažnú časť produktového portfólia týchto značiek tvoria automobily s konvenčným, spaľovacím motorom.

Ešte pred oznámením zákazu McLaren uviedol, že od roku 2021 uvedie na trh iba hybridy pre svoje hlavné modely, od roku 2030 zastaví vývoj konvenčných motorov s ich predpokladaným ukončením predaja v roku 2035. CEO Bentley Adrian Hallmark uviedol, že všetky autá tejto značky budú do roku 2030 aj tak čisto elektrické. Elektrifikácia môže veľmi vyhovovať niektorým modrokrvným britským výrobcom, najmä Rolls-Royce a Bentley, ktoré sa vždy zameriavali na zdokonaľovanie technológie.

Známky príklonu k elektrifikácii sú očividné. Svedčí o tom zvýšená frekvencia uvádzania nových modelov na trh, zvyšovanie hustoty batérií a klesajúce doby nabíjania – to všetko poukazuje na jediný smer, ktorý politici správne rozpoznali.

Akcie Tesly vyleteli do závratných výšin

Veľký nárast ceny akcií spoločností Tesla by však mohol niektorých menších výrobcov (ako je napr. americký Rivian) zmiasť a zneistiť aj väčších hráčov na tomto poli. V konečnom dôsledku im to však umožňí oveľa ľahší prístup k potrebným finančným zdrojom. Z týchto globálnych hráčov sa spoločnosť General Motors stala prvou, ktorá sa v januári zaviazala k výmene spaľovacích motorov – vrátane hybridov – v osobných automobiloch, pričom si sama stanovila termín do roku 2035. Nesúvisí to však s britským zákazom, pretože GM už v Európe automobily nepredáva.

Hummer

Britský zákaz predaja do roku 2030

Záleží teda skutočne na britskom zákaze do roku 2030, alebo vo Francúzsku či Nemecku do roku 2040? Myslíme si, že áno, pretože už neexistuje žiadny spôsob, ako to celé obísť, povedal Arndt Ellinghorst, analytik automobilového priemyslu pre Bernstein – americký výskumný a investičný dom. V minulosti existovali iba emisné ciele a neskôr spôsoby, ako ich obísť. Ale ak už nemôžete tieto veci predávať, je to ono. Automobilový priemysel totiž potrebuje jasnú víziu a istotu. Môžno povedať, že automobilky to berú ako výhru a určitý pocit úľavy.

Veľa spoločností prestalo investovať do motorov, pretože postupné vylepšenia za to už nestoja. S motormi už možno robiť len veľmi málo vecí, aby boli výrazne výkonnejšie alebo efektívnejšie. Spaľovací motor nemá viac čo ponúknuť.

Samozrejme, že pohľad na spaľovacie motory je mimo Európu a USA veľmi odlišný. Ako prostriedok na pohon automobilu nie je spaľovací motor ani zďaleka mŕtvy. V častiach rozvojového sveta sa nepovažuje za niečo, čo je zlé s ohľadom na životné prostredie, ale za prostriedok vlastného pokroku. Zákaz pre Veľkú Britániu sa týka iba domáceho predaja, čo znamená, že by automobilky ešte mohli vyrábať pre trhy, ktoré ich nezakazujú.

Zdroj: robbreport.com