Certifikát kvality ISO: Čo prináša firmám a ako ho získať?

Certifikát

Certifikáty kvality ISO už dávno nie sú doménou iba veľkých firiem. Ich prínosy čoraz častejšie využívajú aj menšie podniky. Ich hlavnou výhodou je to, že ide o všeobecne akceptovanú značku kvality, ktorá pre zákazníkov znamená, že môžu veriť podniku a produktom, pretože spĺňajú medzinárodné štandardy.

Švajčiarsky Waldhotel povýšil wellness na novú úroveň

Ak ako podnikateľ dosiaľ držiteľom certifikátu nie ste a zatiaľ iba zisťujete informácie o tejto problematike,  najskôr by ste sa mali zamerať na ISO 9001. Ide o základný certifikát kvality, ktorý je určený pre všetky druhy firiem.

Prínosy certifikátu pre firmu

ISO 9001 je medzinárodnou normou, ktorá na Slovensku nesie názov Systém manažérstva kvality a rieši procesný prístup v rámci odberateľsko-dodávateľských vzťahov. Zameriava sa teda nie na certifikáciu výrobkov, ale na riadenie kvality. V praktickej rovine, pokiaľ ste držiteľom tejto normy, znamená to, že vaša firma je riadená takým systémom, aby neustále zlepšovala kvalitu produktov a zvyšovala tak spokojnosť zákazníkov.

Byť držiteľom certifikátu ISO 9001 a mať zavedený systém manažérstva kvality prináša spoločnostiam rad výhod. V prvom rade zlepšuje imidž firmy, a to nielen u zákazníkov. Certifikát kvality firmu taktiež zvýhodňuje pri vstupe do výberových konaní. Pre firmu znamená aj posilnenie jej vnútornej štruktúry, zlepšuje zviditeľnenie v trhovom prostredí a zvyšuje jej konkurencieschopnosť. Pozitívami je aj zvýšenie hodnoty firmy, spokojnosti zákazníka a trvale zlepšovanie spoločnosti.

Ako sme už v úvode uviedli, certifikát ISO 9001 je určený všetkým druhom spoločností – bez ohľadu na zameranie podniku a na to, či vyrába produkty alebo ponúka služby. Nezáleží ani na veľkosti firmy, určený je pre veľké firmy aj živnostníkov.

Požiadavky na získanie certifikátu

Aby firma mohla získať certifikát ISO 9001, musí absolvovať certifikačný audit, v ktorom je potrebné potvrdiť, že spĺňa požiadavky tejto normy. V rámci auditu sa hodnotí plnenie legislatívnych a zákazníckych požiadaviek,  procesné riadenie, riadenie rizík, definovanie systému kvality, zodpovednosť manažmentu, riadenie zdrojov, riadenie realizácie, hodnotenie dodávateľov, spokojnosť zákazníka, interný audit, analýza a zlepšovanie.

Splniť požiadavky pritom nestačí iba raz. Certifikát sa totiž neudeľuje natrvalo, ale na obdobie troch rokov, pričom kontrola dodržiavania normy sa realizuje každoročne. Aby firma certifikačný audit absolvovala úspešne, môže využiť služby spoločnosti EuroISO, ktorá sa zameriava na prípravu firiem na získanie certifikátu a taktiež uskutočňuje predaudit systému manažérstva kvality. Cenu za ISO 9001 pre firmu je možné si vyžiadať na webe firmy euroiso.sk.

Written By
More from Kornel Kubík

Posteľné obliečky: podľa čoho si vybrať, aby sa vám dobre spalo

Posteľné obliečky. Ako súvisia s kvalitným spánkom? Ako všetci vieme, kvalitný spánok...
Čítať ďalej

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *