Huawei píše históriu umelej inteligencie v smartfónoch

Čoraz častejšie počúvame v posledných mesiacoch o umelej inteligencii v mobilných telefónoch. Ide o horúcu tému na poli mobilných zariadení, ktorá začína čoraz zásadnejším spôsobom miešať karty v konkurenčnom boji výrobcov smartfónov.

Tip redakcie: Mobilné telefóny, smart hodinky, tablety a príslušenstvo za akciové ceny.

Umelá inteligencia, známa aj pod skratkou AI (Artificial Intelligence), nezlepšuje len užívateľský komfort, ale zásadne mení spôsob, akým smartfóny zasahujú do našich životov. Vďaka neustálemu zvyšovaniu úložiskových kapacít, vylepšovaniu algoritmov, vývojových platforiem, hardvéru, softvéru či rôznych senzorov je veľmi pravdepodobné, že budeme svedkami masívnej zmeny toho, akú rolu zohrávajú inteligentné zariadenia v každodennom živote.

Inými slovami – mobilná AI môže zmeniť všetko od základných funkcií smartfónu, ako je fotografovanie či hranie hier, až po životný štýl vrátane cestovania, podnikania či rodinných aktivít.

Na začiatku bol hlas

Umelá inteligencia bola po prvýkrát definovaná ako akademická disciplína v roku 1956. Od jej samotných počiatkov odborníci veria, že jedného dňa bude spĺňať tri základné princípy: mala by byť schopná komunikovať, vidieť a myslieť ako človek.

Vedci z oblasti informatiky a matematici už desaťročia pracujú na vývoji rôznych riešení – od špecializovaných systémov až po strojové učenie. Všetky majú spoločnú myšlienku: posunúť sa o niečo ďalej k cieľu. Hoci je pojem AI starý vyše polstoročie, v dobe smartfónov sa konkrétne výsledky jej implementácie prejavili až pomerne nedávno.

Niekoľko príkladov praktického zasahovania AI do našich životov sa začína čoraz výraznejšie prejavovať v súčasných inteligentných telefónoch. Hlasové ovládanie nahrádza dotyk obrazovky, strojové videnie zásadne zlepšilo fotografovanie, natáčanie videa a spracovanie obrazu, a v neposlednom rade je tu schopnosť strojového učenia, ktorá umožňuje telefónom pochopiť návyky a potreby svojich používateľov.

Je viac ako zrejmé, že ďalšie zlepšovanie užívateľského komfortu leží na pleciach umelej inteligencie. Veľmi výrazným príkladom je hlasové ovládanie asistentom Siri, ktoré predstavil Apple pred 7 rokmi. Na začiatku bola jednoduchá šablóna otázok a odpovedí.

Až s príchodom umelej inteligencie bolo možné zásadné technologické zlepšenie na báze sémantického porozumenia. Práve vďaka AI sa táto funkcia neustále zdokonaľuje – dokáže stále lepšie rozumieť jazyku i potrebám používateľov.

Jednou z najvýraznejších oblastí, kde sa AI v smartfónoch v súčasnosti prejavuje, je fotografia. Napríklad priestorový algoritmus založený na AI pomáha vytvárať lepšie fotografie mobilným fotoaparátom s dvoma objektívmi.

Najväčšia výzva: Energetický problém

Okrem rozpoznávania hlasu a obrazu sa AI dokáže aj učiť. Už v roku 2016 výrobcovia smartfónov predstavili prvé pokusy, ako použiť umelú inteligenciu v smartfóne na pochopenie informácií o používateľoch a na základe toho prispôsobovať odporúčané služby. Aj keď išlo nepochybne o prelomový krok, veľmi rýchlo poukázal na jeden zásadný nedostatok, s ktorým sa experti na umelú inteligenciu museli vysporiadať.

Neurónová sieť AI a konvolučný operačný model sa líšia od tradičných výpočtových procesov a spracovania obrazu. Tradičné mobilné výpočty založené na CPU a GPU sú pre potreby AI neefektívne a energeticky náročné.

Tento poznatok bol podstatným míľnikom v chápaní vývoja umelej inteligencie v smartfónoch. Výrobcovia si uvedomili, že AI vo vtedajších zariadeniach je napriek mnohým úžasným funkciám pomalá a energeticky náročná. Bolo jasné, že v tejto podobe je to v praxi nepoužiteľný koncept. Vyriešenie tohto problému sa stalo veľkou výzvou.

Súboj gigantov

Klasické procesory CPU a GPU nepredstavovali najlepšie možnosti na zvládnutie zložitých výpočtov AI, rozhodnutie bolo preto jasné: vyvinúť novú, špeciálnu jednotku spracovania dát, založenú na umelej inteligencii, strojovom učení a neurónovej sieti.

Vďaka tomu, že NPU (Neural Processing Unit) je založená na učení, dokáže spracovávať úlohy omnoho rýchlejšie, než ostatné technologické riešenia. Merania ukázali, že novinka dokáže spracovať náročné algoritmy, založené na umelej inteligencii, pričom spotrebuje cca. 50-krát menej energie a je 25-násobne výkonnejšia, než porovnateľné tradičné výpočtové systémy.

Od počiatkov AI v mobilných zariadeniach sprevádzala túto inováciu vlna skepsy. Viackrát bolo naznačené, že umelá inteligencia je len účelová záležitosť vytvorená výhradne kvôli marketingovému predvádzaniu sa. Tieto špekulácie ešte donedávna živili názor, že AI nebude nikdy akceptovaná ako všeobecne uznávané pokrokové riešenie.

Huawei v čele inteligentnej revolúcie

Prvým výrobcom, ktorý tento mýtus vyvrátil, bol práve Huawei. Stalo sa tak v októbri minulého roka, keď tretí najväčší výrobca smartfónov na svete stiahol plachtu z modelu Mate 10 Pro. Išlo o zariadenie, ktoré prelomovým spôsobom zmenilo pohľad na umelú inteligenciu – smartfón ju využíval vo veľkej miere predovšetkým pri fotografovaní a rozpoznávaní obrazu, ale aj pri ďalších užívateľských službách.

O tom, že ťaženie pod vlajkou AI je nadmieru úspešné, sa svet presvedčil aj koncom marca tohto roka. Vtedy Huawei celému svetu dokázal, že si za svojou technologickou inováciou stojí: predstavil vlajkovú sériu P20 s vrcholným modelom P20 Pro, ktorý vďaka trojitému fotoaparátu a umelej inteligencii po prvýkrát prekonal trojciferné skóre v rešpektovanom rebríčku fotomobilov DxOMark.

Čo príde ďalej?

Kontúry vývoja umelej inteligencie v mobilnom prostredí sú v súčasnosti pomerne jasne naznačené. Huawei a Apple sú jediní dvaja technologickí giganti, ktorí chápu umelú inteligenciu ako základ pre ďalší vývoj inovatívnych funkcií svojich zariadení. Je namieste očakávať, že práve tieto dve spoločnosti v budúcnosti zvedú zásadný súboj, ktorý bude udávať smer vývoja nielen umelej inteligencie, ale aj mobilného odvetvia ako takého.

A o tom, že udávajú trendy, svedčí aj fakt, že na AI vlak už naskočili aj ostatní výrobcovia. Výrobca smartfónu Google Pixel 2, napríklad, do svojho fotoaparátu vložil špeciálnu jednotku spracovania obrazu (IPU). S odpoveďou sa poponáhľal aj kórejský Samsung, ktorý implementoval umelú inteligenciu prostredníctvom nových funkcií hlasovej interakcie.

Skutočnou výzvou do budúcna je zabezpečiť, aby všetky funkcie, založené na umelej inteligencii, boli dokonale zladené a fungovali správne.

Informácie zo sveta Huawei Consumer BG nájdete denne aktualizované na:

URL: https://consumer.huawei.com/sk/
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/
Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK
Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk
YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby spoločnosti Huawei sú k dispozícii vo viac ako 170 krajinách a používa ich tretina svetovej populácie. V roku 2016 sa spoločnosť umiestnila na 3. mieste v dodávkach smartfónov. Šestnásť R&D (výskumných a vývojových) centier bolo založených v USA, Nemecku, Švédsku, Rusku, Indii a Číne. Huawei Consumer BG je jednou z troch business divízií spoločnosti a sústreďuje sa na smartfóny, PC a tablety, nositeľné zariadenia a cloudové služby. Globálna sieť Huawei je postavená na 20 rokoch bohatých skúseností v telekomunikačnom priemysle a jej cieľom je prinášať najnovšie technológie spotrebiteľom na celom svete.

Napíšte komentár

Napíšte hľadané slovo / slová a stlačte ENTER